Om mig


Fröken Lena

Arbetar på Lackarebäcksskolan i Mölndal. Det har jag gjort i många år. Jag har jobbat en hel del med handdockor i olika elevgrupper. Eleverna har tillverkat dockor som sedan ingått i en dockteater. De har filmat varandra när det tränat sina roller, givit varandra kritik och tränat vidare. På detta sätt har jag alltså använt digital filmkamera mycket. Däremot har jag inte utnyttjat möjligheten att redigera filmer mm. I höstas fick jag förmånen att få vara med i IKT-piloten där mina ettor fick Macdatorer 2-1. Rumpnissen i mig har alltid undrat -Voffer gör vi på dette viset? Varför vi gör det vi gör i skolan? Har därför jobbat med implimentering av våra styrdokument i flera år. På Lackarebäck är vi nu i full gång med förberedelser för Lgr 11. Jessika, som också går denna kurs och jag har arbetat med implimenteringen intensivt nu under våren. Vi har vrängt och vridit på kursplanernas syften och centrala innehåll i Lgr 11. Vi har satt igång våra kollegier i detta förändringsarbete. Ställt frågor som -Vad behöver vi nu ändra och hur ska vi göra? Skolans nuvarande tre 1-or och Jessikas 4-a har testat att använda Unikum inför utvecklingssamtalen. Vi har alltså skrivit omdömen digitalt under läsåret som nu avslutas.  Nu i juni har vi lärt våra kollegier att göra LPP-er i Unikum. Till hösten ska vi alla använda Unikum till elevernas IUP. Att dokumentera elevers utveckling är ett komplext uppdrag. Jag hoppas att den här kursen ska ge mig bättre verktyg så att jag kan dokumentera elevernas utveckling och förmedla den på ett tydligare sätt.